15 prosent fleire tar buss etter gratisperioden
Passasjertalet på bussane i Ålesund-området har etter gratisperioden auka med 15 prosent samanlikna med tida før.
- Dette var ein gylden moglegheit for alle i Ålesund-området til å prøve kollektivtransport, og å sjå alle fordelane, fortel samferdselsdirektør Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Lettvint å sleppe billett
Mellom 22. august – 22. oktober var det gratis å køyre buss i Sula, Giske og delar av Ålesund kommune. Det var stor auke i passasjertalet i kampanjeperioden, med mål om at fleire skulle bli vande med å bruke kollektivtransport. Stortinget legg opp til ein nullvekst i personbiltrafikken i byane, medan gange, sykkel og kollektiv skal styrkast som framkomstmiddel.
- Vi såg at det var om lag 50 prosent fleire passasjerar på bussane i gratisperioden enn vi elles hadde forventa, seier Fuglseth. - I følge ei undersøking var passasjerane i stor grad nøgde med tiltaket.
Folk syntest det var lettvint å sleppe billett og kontroll om bord, men det blei meldt om noko fulle bussar i rushtida. Gratisperioden starta same dato som bompengar blei innført i Ålesund, noko som er ein antatt effekt på passasjerauken.
Ventar fleire tiltak innan kollektiv
Etter perioden viser statistikken at passasjertalet har auka med nærmare 15 prosent samanlikna med perioden før. Fuglseth fortel at han gjerne skulle sett enda høgare tal. Det er også grunn til å tru at passasjerauken har samanheng med innføringa av bompengar, ikkje kampanjen med gratis buss.
- Det er bra at vi har fått litt fleire passasjer no, men vi trur dette skal auke i framtida. Det er mange samferdselsprosjekt på gang for å styrke kollektivsatsinga i Ålesund i månadane og åra framover.
Møre og Romsdal har sett seg som mål å vere berekraftsfylke nummer ein, og ønsker å ta ei tydeleg rolle i å utvikle berekraftige samfunn. Stig Helle-Tautra er avdelingssjef for FRAM, som er ein del av fylkeskommunen. I følgje han er dette er eit aktuelt tema innan kollektiv og samferdsel.
- I samband med Bypakke Ålesund blir det mellom anna gateterminal i Ålesund sentrum, og sykkelvegar fleire stader, seier Helle-Tautra. - Her er fylkeskommunen utbygger.
Kva med nedgang i biltrafikken?
Tal i biltrafikken syner ein nedgang på om lag 10 prosent da bompengane kom og gratisperioden for buss blei innført. Nils Inge Romarheim er seniorrådgivar i Statens vegvesen og seier at det til no berre er gjort enkle samanlikningar på trafikktal.
- Vi må sjå på trafikken over meir tid for å kunne seie kva effekten av bompengane er, forklarer Romarheim. - Det er mogleg at bortfall av gratis buss gir en effekt på trafikken, da vi ser ei auke for nokre av tellepunkta innanfor bomringen.
Erfaring av tiltak for å auke kollektivtrafikken skal opp i ei orienteringssak i møte i samferdselsutvalet 30. november.